Koreansk & Japansk hudvård och make-up / Fri frakt vid köp över 399:- / Snabba leveranser

Japansk hudvård

|6/10, 2020

Japansk hudvård

Hej, vi tänker att vi delar intervjun/artikeln där Linn intervjuas om J-Beauty. Se nedan:

J-beauty – här för att stanna!

j-beauty

Koreansk hudvård, K-beauty, kanske du har hört om. Men J-beauty, vad är det nu för nån bokstavskombination? J-beauty står alltså för japansk hudvård  hudvård som kommer från Japan helt enkelt. Faktum är att Japan är en av de länder där man lägger mest pengar på skönhet och hudvård! Det säger kanske inte allt, men en del om hur mycket de prioriterar hudvård och skönhet. Här får du lite kött på benen kring det japanska hudvårdsfenomenet (som verkligen inte är nåt nytt egentligen).

Vad är J-beauty? 

J-beauty står för japansk skönhetsvård och innefattar allt inom japansk make-up, hårvård, hudvård och kroppsvård. Hudvårdsrutinen är generellt i fem steg och varje del appliceras genom mer eller mindre avancerade massage- och cirkulationsrörelser. Förutom att det är rätt trevligt, aktiverar det huden och låter produkterna verka.

När det kommer till ingredienserna sen, är de ofta naturliga med en nära koppling till Japan. BCLs MomoPuri innehåller exempelvis persikor från japanska persikoträd! 

Ingredienser som är vanliga i japansk hudvård:

  • Grönt te
  • Risextrakt
  • Körsbärsblom
  • Camellia Oil
  • Reishi svamp
  • Shiso

j beauty

Så långt allt gott, men J-beauty är så mycket mer än bara hudvård. Mer ett sätt att vara och leva. Linn Weilar, skönhetsdistributör och inbiten expert på japansk skönhetsvård, går så långt som att säga att hudvård ligger nära japansk kultur:

”Japansk hudvård är föga förvånande, minimalistiskt och stilrent. Att bry sig om sitt yttre anses positivt i Japan och ett tecken på att man är mån om sig själv och respekterar de man träffar. Att inte göra sig i ordning på morgonen i Japan kan faktiskt tolkas som att du inte bryr dig om den du möter.”

Skillnaden mellan K- och J-beauty

Koreansk hudvård, K-Beauty, är kända för den långa och nästan löjligt genomtänkta hudvårdsrutinen om 10 steg eller fler. Inom J-Beauty är hudvårdsrutinen också viktig – men den innehåller hälften så många steg. Därför har japanska skönhetsprodukter ofta flera funktioner i ett och generellt ett högre pris än K-beautys relativt billiga hudvårdsprodukter.

I Japan är det också vanligt med timslånga bad med alger och örter, massage och cirkulationsscheman. Tanken är att du ska njuta, känna hur produkterna verkar och komma ner i varv i samband med hudvårdsrutinen. Det gör heller inget om resultaten inte kommer över en natt, i sann japansk anda välkomnas det med tiden. Det är en stor skillnad mot K-beauty där det är viktigare med direkta resultat. Linn om skillnaderna mellan J- och K-beauty: 

“I både Sydkorea och Japan är skönhet och hudvård stort och något som prioriteras högt. Koreanerna, både kvinnor och män, är kända för att lägga mycket pengar på hudvård. Men faktum är att japanska kvinnor lägger ännu mer. Japanska kvinnor hamnar i toppen bland de som lägger mest pengar på skönhetsprodukter i världen, däremot köper de färre och flerverkande produkter än i Korea.” 

j-beauty

2-i-1 produkter och multiförpackningar J-beautys signum 

Den japanska hudvården är känd för innovativa lösningar, flera funktioner i ett och multiförpackningar. J-beautymärket BCL erbjuder exempelvis fem sheet masks i en förpackning – istället för att sälja styckvis som många andra hudvårdsmärken. Dessutom är deras Saborino sheet mask både rengörande OCH återfuktande. Varför bara det ena liksom? 

J-beauty: Anti-age, problemfri hud och solskydd

J-beauty har i likhet med mycket annan hudvård stort fokus på anti-age produkter och i den mån det går att skapa en så problemfri hud som möjligt. Att solen är skadlig har de flesta blivit medvetna om de senaste åren, men i Japan har det varit ett faktum sedan länge. Ingen skulle i princip vistas i direkt solljus utan hög SPF eller ett skyddande paraply.

j beauty

3 saker som kännetecknar J-beauty 

  1. Hudvårdsrutinen är viktig inom J-beauty och ska arbetas in med speciella rörelser för att aktivera blodcirkulationen. Det gör också att produkterna går bättre in i huden!
  2. Japansk hudvård är långsiktig och ger resultat över tid. Trender och quick-fixes är inte aktuellt, här jobbar du över tid för att skapa bra och hållbara resultat. Vissa av de japanska hudvårdsmärkena är också oerhört gamla och anrika (Sensai startades till exempel 1887). 
  3. Ingredienserna är ofta naturliga och/eller kopplade till den japanska naturen. 

Linn avslutar med att säga:

"Om du testar de japanska hudvårdsprodukterna kommer du förstå varför J-beautytrenden spridit sig så snabbt och till länder även utanför Asien. Så kände i alla fall jag. Japanerna har ett ett sunt synsätt på hudvård och en härlig och uttänkt hudvårdsritual. Plus att det finns produkter med bra och kvalitativt innehåll för alla åldrar och hudtyper."

J-beauty definitivt här för att stanna!